Een brandblusser in de auto



Wanneer u van plan bent om een brandblusser  in de auto aan te schaffen is het misschien wel verstandig om
de volgende tips even door te lezen.

Momenteel word u in de bouwmarkten overstelpt door goedkope brandblustoestellen.
Veelal zijn dit poederblustoestellen. De blusstof poeder geeft bij gebruik grote neven-(extra)schade.
Heel simpel uitgelegd is poeder eigenlijk een chemisch zout waarvan de poeder deeltjes vaak vele malen kleiner
zijn dan stof. Poeder dringt bij gebruik in de kleinste hoekjes en gaatjes en zal bij een hoog vochtigheid gehalte gaan corroderen op bijvoorbeeld de printplaten van de radio. Vaak geeft poeder na lange tijd nog problemen wanneer
het niet deskundig is verwijderd. 
 
Koop een brandblusser met een minimale inhoud van 2kg. In de bouwmarkt kunt u voor weinig geld ook een 1kg blusser kopen maar besef u wel dat deze in ongeveer 6 seconden geheel leeg is. Bij ondeskundig gebruik is de effectiviteit van die ene kilo poeder zeer klein.

Let op de goede brandklasse. (zie pagina brandklassen)

Koopt u een patroon of een druktoestel? (zie pagina Patroon of druktoestel)

Het beste blusmiddel voor in de auto is sproeischuim.
Een sproeischuimblustoestel geeft minder nevenschade dan poeder en heeft vaak een langere blusduur. 
Bovendien is de kans op herontsteking bij schuim minder dan bij poeder.

Let op. Niet alle sproeischuimblussers zijn ongevoelig voor vorst. Op het etiket staan de minimale en maximale gebruik temperatuur.

Zorg ervoor dat als u een blustoestel in uw auto monteert deze ook bij een aanrijding in zijn beugel vast blijft zitten.
Vaak word een toestel in een klembeugel geleverd. Wanneer u deze verkeerd monteert zal de blusser bij een eventuele aanrijding uit de beugel schieten met alle gevolgen van dien. Bij de meeste blustoestellen is daarom een extra spanbandje bijgeleverd.

Als u even rustig rondkijkt zult u zien dat de prijzen van brandblussers nogal verschillen per aanbieder, dit kan door verschillen in bluscapaciteit of kwaliteit van de gebruikte materialen per fabrikant, maar ook garantie en servicemogelijkheden zijn belangrijk.

Regelmatig komt er een melding binnen van een autobrand. Jaarlijks staat er zo’n 4.500 keer een auto in brand,
meestal als gevolg van een botsing, door kortsluiting of door lekkende remolie. Zo’n brand kan zich snel uitbreiden als
gevolg van de grote hoeveelheden brandbaar materiaal in het voertuig, zoals brandstof, bekabeling, banden en ook het interieur hoeveelheden brandbaar materiaal in het voertuig, zoals brandstof, bekabeling, banden en ook het interieur.

Het Nationaal Centrum voor preventie geeft de volgende tips voor diegenen die met een autobrand te maken krijgen:

Zet de motor af, laat de passagiers uitstappen en trek de motorkapvergrendeling open.

Bepaal de plaats van de brand en blus zo gericht mogelijk.

Blus, indien mogelijk, met meerdere blussers tegelijk; Open portieren of motorkap nooit verder dan nodig is om de
blusstraal te richten. Sluit ze onmiddellijk na het blussen weer.

Controleer of er vuur onder de auto is. Gebruik zand om wegstromende brandstof te blussen.

Een tip uit de (brandweer-) praktijk: Zet de auto in z'n vrij (uit de versnelling) en trek de handrem aan.
Als de bedrading smelt, veroorzaakt dit veelal kortsluiting. Het komt zeer regelmatig voor dat daardoor de startmotor in werking treedt. Deze startmotor is krachtig genoeg om het hele voertuig te verplaatsen.
Door de auto in zijn vrij te zetten voorkom je dat de wagen al brandend 'spontaan' de rijbaan op gaan.

Let wel . Beter een poederblusser dan helemaal geen blusser!                   

 

                Brandblussershop